söndag 26 februari 2012

Det måste finnas något eller någon

IDRE 2012 var en skidresa tillsammans med SMU i Sösdala, Höör och Nävlinge/Rickarum. Så under veckan blev det en hel del bönestunder och andakter. Det måste kännas härligt att vara så säker på att Gud finns, som en ledare sa "att ha en relation med Gud".

Jag är inte 100% säker på vad jag egentligen tror på men det måste finnas något som vi inte kan styra över, allt kan inte bero på ödet. Det finns några extra speciella stunder som får mig att fundera.

Den 31 augusti 2004 dog min farmor, Svea i cancer. Jag var i skolan och hade mattelektion. Kl. 11 tittar jag på klockan och tänker undrar hur det är med farmor, hon dog då. Mamma hämtade mig efter skolan och jag förstod direkt varför. Det regnade på förmiddagen men efter att vi hade tagit farväl av henne på eftermiddagen började solen att skina. När jag såg farmor ligga där på sängen var det bara ett skal, hon hade redan flyttat. Farmor har det bra nu.

Min faster, Marit dog den 8 mars 2011 i cancer. När vi åkte i bilen mot Hofterup för begravningen hade vi radion på. När vi började närma oss kyrkan spelades det först "Min plats på jorden" med Malena Ernman, en sång som skulle sjungas solo på begravningen. Direkt efter kommer "Sugar, sugar" med John Fogerty, en artist som Marit tyckte om. Marit har det bra nu.

Varför försvinner två personer i vår familj i cancer? Två personer som hade så mycket mer att leva. De ville inte dö, då. Varför?

Är det här en slump eller är det faktiskt något/någon som styrde över detta? Kalla det för slump då men i så fall är det nog också en religion.

Dagens låt: Tro - Marie Fredriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar