tisdag 15 februari 2011

alla...hjärtans...dag.

Alla hjärtans dag är en överskattad dag, tycker jag. Men jag måste ändå hålla med om innehållet i artikeln nedan:

Gammal vänskap rostar aldrig!
Mycket handlar om förälskelse på alla hjärtans dag. Men det finns en mer slitstark och stryktålig variant av kärleken – som kallas vänskap.

Den är väldigt viktig för hälsan, både den fysiska och psykiska, säger socialpsykologen Björn Nilsson, som skrivit ett stort antal böcker om bland annat nära relationer mellan vuxna. De mest hållbara vänskapsrelationerna skaffar man sig ofta redan i 15–20-årsåldern. När man bildar familj tunnas vänskapskontakterna ut. Efteråt måste man ofta jobba aktivt för att ta tillbaka sina vänner. – Det går förstås att få nya nära vänner även senare i livet. Men det verkar var lite svårare, säger Björn. Hälsoeffekten av goda vänner är mest undersökt hos äldre människor, som förlorar sin partner. Forskning visar att de som har ett fungerande socialt nätverk är både friskare och lever längre. Men motsvarande gäller alla åldrar – man mår inte bra utan vänner helt enkelt. – I vår kultur ska det dessutom vara en väldigt jämlik relation.

”Det håller på att bli en ’jag gillar dig’-högtid och inte bara handla om kärlek, lite jag gillar dig mormor eller jag gillar grannen som vaktat min hund.”

Källa: Metro 2011-02-14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar